att komma hem.

Åkte hem till mamma och pappa i onsdags.
Det är längesen jag längtade hem så mycket som jag gjorde då, så det var fint att komma hem.
På fredag åkte jag till min gamla gymnasieskola, Nyköpings Enskilda, igen. Kom dit på morgonen och satt fram till lunch och fixade sista-minuten-planering. Satt i min gamla lärares rum och jobbade vid datorn, elever kom in och frågade saker, jag svarade på vilken lärare som satt var och lånade ut häftapparaten, jag skrev ut papper och fick hämta dem från personalens skrivare. Tillbaka dit där jag var ett barn men den här gången som vuxen.
Sedan berättade jag snabbt för varenda elev på skolan vad en alumniförening är och vad jag gjort sedan den där sommardagen då jag sprang av båten med tårfyllda ögon, sång i halsen, vit klänning och vit mössa. Jag lyssnade även på vad andra haft för sig och sedan lekte jag ordförande på ett årsmöte.
När jag och min syster tog bussen ut till skogen där mamma och pappa har sin husvagn var busschauffören inte säker på om han verkligen ville släppa av oss, det var så mörkt och vi var uppenbart inte såna som bor där alltid. Men vi gick en promenad i mörkret, hittade fram och där satt mamma och pappa och spelade Lars Winnerbäck. En annan morgon väckte mamma oss andra genom att spela Veronica Maggio på högsta volym. Ibland har de bra musiksmak min kära familj.
Några andra som har sin husvagn där bor i Jakobsberg, de var snälla nog att köra hem ett litet bord som nu är hallbyrå hemma hos mig. Jag stannade kvar för middag med mormor och morfar som kom och hälsade på.
Väl hemma i lägenheten så är jag otroligt glad att slippa den där jäkla flyttkartongen med en filt över och i stället ha en riktig möbel (för er som vill se så finns det en länk till min instagram till höger), första intrycket när man kommer in är så många gånger bättre nu! Jag fixade även ett ljus i en vinflaska. Hade problem att hitta dåliga stearinljus som rinner, men en vän hjälpte mig lösa problemet. så här kommer hur ni gör för att få till såna där coola ljusstakar som typ pirater hade förr i tiden.
Du behöver:
Vinflaska.
2 långa stearinljus
tändare
Så här gör du:
Drick upp vinet. Nyktra till, det är nog farligt att leka med ljus efter en flaska vin. Sätt i ena ljuset i vinflaskan. Tänd det. Håll det andra uppochner ovanför det brinnande ljuset och snurra det, både runt sig själv och flaskan.
Det blir snyggt och tar inte så fasligt lång tid. Problemet med rinniga stearinljus är ju dock att det även rinner stearin på bordet eller vad flaskan nu står på, men jag har lösningen på det med (om man nu inte orkar vara smart och lägga något under precis när man fixar)!
Du behöver:
Strykjärn
Papper
Såhär gör du:
Lägg pappret på stearinet. Sätt i kontakten till strykjärnet i väggen. Stryk över pappret. Pappret kommer absorbera upp allt stearin så att det inte syns alls att det varit där, bättre än skrapa! Fungerar även på kläder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0