Det borde inte kosta att vara miljösmart.

Igår blev jag uppringd av SVT #dinröst. De ville att jag skulle skriva om att vilja köpa ekologisk mat men ha ont om pengar, gärna väcka diskussion. So I did. Skickade in den sent igårkväll, fick beröm.

Jag tänkte det här blir nog bra, mina vänner kommer likea när jag lägger upp den på min sida (jag litar på er!) och tänkte att på Din Röst-sidan borde jag kunna knåpa ihop 20 likes, någon share och kanske 5 kommentarer. Det blev lite mer än så, 85 likes, 24 shares och 29 kommentarer. På detta 11 retweets och 4 favoritiseringar, samt svar från en centerpartistisk EU-kandidat.

Lite mer respons än jag var beredd på, men oj vad lycklig jag blev! Hon från SVT som jag pratade med var även helt fantastisk, när spridningen började ta fart och en man argumenterade emot mig så ringde hon och kollade att jag kände attt det var okey, samt att det var rekordspridning på Din Röst. Superbra bemötande därifrån.

Lite synd bara att jag slängde in ett hittepåord som blivit rubrik. Miljösmart, en blandning av klimatsmart och miljömedveten. Jaja, här är texten!

 

I teorin är det självklart för mig att jag vill köpa mat som är ekologisk, rättvisemärkt och närodlad. Jag vill inte slita onödigt på varken naturen eller människor. Problemet är bara att i praktiken är valet inte alltid lika enkelt, som student har jag rätt begränsat med pengar att röra mig med varje månad (och mer begränsat verkar det bli). Jag spenderar därför mycket tid åt att jämföra kilopriser och hitta olika varor som är extra billiga just denna vecka etcetera, för att få lite pengar över till annat. Förra terminen bestämde jag mig efter att ha hittat en lista över 5 viktiga varor att byta till eko, att byta samtliga 5 varor. Jag äter varken kött eller bananer så de punkterna var lätt fixade, men resterande saker började jag byta ut ur mitt skafferi och kylskåp. Även om det kändes bra att aktivt göra något litet för att få en bättre värld så gjorde det ont att se på prislapparna att det alltid var några kronor dyrare att välja (det som jag anser är) rätt. Mitt matkonto blev större än det varit innan vilket kändes jobbigt, speciellt med tanke på att kontona jag fick ta pengar ifrån inte var enorma till att börja med.

Valet mellan pengar eller en hållbar framtid är självfallet vis upp till var och en att göra, för egen del så önskar jag att jag kunde svara att jag alltid väljer alternativ två, men så är det dessvärre inte. Vi lever i ett samhälle som är fullt av uppmaningar om att tycka och göra rätt, men även i ett samhälle som domineras av pengar. Det är ett dilemma när jag ska köpa något och jag tror inte att jag är den enda som står med liknande tankar. Det borde inte kosta att vilja vara miljösmart. Det borde kosta att vilja att människor jobbar i princip hela dygnen i odrägliga förhållanden för knappt någon lön alls. Det borde kosta att maten ska besprutas med gifter som förstör både människor och natur. Det borde kosta att maten ska fraktas ett varv runt jorden innan den till slut hamnar i min kundkorg. En borde behöva fråga sig själv om jag tycker så pass illa om jorden och andra människor att jag är beredd att lägga några extra kronor på att förstöra, inte för att försöka minska mina ekologiska fotavtryck på planeten i alla fall en storlek.

 

Petronella Wadle

 

Jag kommer nu proppa den här bloggen med mina tankar inför valet, folk verkar ju inte vara helt ointresserade! Imorgon kommer en presentation av lilla mig, till er som inte känner mig, och till er som vill veta mer om mig. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0